Kolejne ułatwienia dla przedsiębiorców
W Sejmie trwają prace nad rządowym projektem ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym. Przewiduje on blisko 50 uproszczeń, które mają zmniejszyć obowiązki biurokratyczne oraz uprościć prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. To kolejna – po pakiecie 100 zmian dla firm oraz Konstytucji Biznesu – propozycja, która ma ułatwić życie polskim przedsiębiorcom.
Potrzeba zmian
Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w Polsce, jak również podmioty dopiero planujące rejestrację firmy nadal spotykają na swojej drodze wiele utrudnień. Rządowy projekt zakłada stworzenie lepszych warunków w zakresie podejmowania przez przedsiębiorców (podatników) inicjatyw rozwijających ich podstawowe aktywności, odciążając ich w wypełnianiu obowiązków biurokratycznych. Proponowany pakiet zmian stanowi realizację rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, która podkreśla wartość rozwoju przedsiębiorczości i wspierania przedsiębiorców, w szczególności z kategorii MŚP. Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu: „(…) projekt zakłada wprowadzenie regulacji skierowanych na redukcję obciążeń administracyjnych nakładanych na przedsiębiorców, rozszerzenie już obowiązujących uprawnień na szerszą kategorię podmiotów, dokonuje wyjaśnienia ujawnionych wątpliwości interpretacyjnych związanych z wykonywaniem działalności gospodarczej oraz wprowadza zwolnienia podatkowe dla przedsiębiorców i narzędzia minimalizujące ryzyko związane z obciążeniami podatkowymi oraz prowadzeniem kontaktów biznesowych z kontrahentami, którzy okazali się nierzetelni”.
Ujednolicenie formularzy
Obecnie do określania wzorów informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych, składanych przez osoby fizyczne i deklaracji na podatek od nieruchomości, składanych przez pozostałych podatników oraz deklaracji na podatek rolny, składanych przez podatników podatku rolnego, upoważnione są rady gmin.
Tym samym brak jest jednolitego wzoru tych formularzy i w każdej z gmin mogą obowiązywać inne formularze w zakresie tego podatku. Poszczególne gminy decydują także o możliwości składania informacji i deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
W wyniku zmiany przepisów druki tych formularzy mają zostać ujednolicone. Ponadto postulowane jest wprowadzenie powszechnej możliwości składania za pomocą środków komunikacji elektronicznej informacji i deklaracji dotyczących podatku od nieruchomości, deklaracji na podatek od środków transportowych oraz deklaracji na opłatę reklamową – dotyczy to gmin, które wprowadziły taką opłatę oraz obowiązek składania takich deklaracji.
Pieczęć firmowa
Nowelizacja zakłada likwidację obowiązku identyfikacji przedsiębiorców i osób w obrocie prawnym za pomocą pieczęci/pieczątek (firmowych lub imiennych). W opinii ustawodawcy składanie oświadczeń w formie papierowej, któremu towarzyszy wymóg formalny stosowania pieczęci/pieczątek, stoi w sprzeczności z nowoczesnym, elektronicznym obrotem prawnym i gospodarczym. Jego zdaniem nawet w przypadku dokumentów w postaci papierowej zastosowanie pieczątki nie jest niezbędne dla zapewnienia wiarygodności dokumentu. Obowiązek ten powoduje natomiast potencjalne ryzyko nieuzasadnionego przedłużania procedur, a w skrajnych sytuacjach wręcz odmowy załatwienia sprawy, przyjęcia dokumentu, odmowy przyznania uprawnienia.
Przykładowo likwidacji miałby ulec obowiązek opatrzenia identyfikatora przewoźnika lub organizatora publicznego transportu pieczęcią tego podmiotu, o którym mowa w art. 33a ust. 2 pkt 6 Prawa przewozowego (Dz. U. z 2017 r. poz. 1983).
Inne proponowane zmiany
- Umożliwienie większej liczbie podmiotów rozliczania podatków dochodowych jako „mały podatnik” przez zwiększenie do 2 mln euro progu rocznej wartości sprzedaży (obecny limit wynosi 1,2 mln euro).
- Możliwość zaliczania do kosztów uzyskania przychodu wynagrodzenia za pracę współpracującego małżonka.
- Zwolnienie z podatku dochodowego wypłaconych od ubezpieczyciela kwot odszkodowań, przeznaczonych na odtworzenie zniszczonego majątku.
- Możliwość jednorazowego rozliczenia całości poniesionej straty podatkowej w wysokości do 5 mln zł w roku podatkowym.
- Wydłużenie terminów na dokonanie wyboru sposobu i formy opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów/ przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (co do zasady z 20 stycznia roku podatkowego do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód).
- Likwidacja obowiązków wobec organów podatkowych, które bezpośrednio nie wpływają na rozliczenia podatkowe i dotyczą okoliczności, których ustalenie możliwe jest w oparciu o inne dokumenty posiadane przez podatnika, w tym obowiązków:
– informacyjnych m.in. o prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów,
– odrębnego powiadomienia m.in. o wyborze sposobu ustalania daty powstania przychodu w przypadku pobrania wpłat na poczet dostaw towarów i usług, o wyborze przez podatnika metody rozliczania różnic kursowych ustalanych w oparciu o przepisy o rachunkowości, złożeniu zawiadomienia o zamiarze prowadzenia ksiąg rachunkowych w roku następnym, o wyborze sposobu wpłacania zaliczek
– dokumentacyjnych m.in. prowadzenia indywidualnych (imiennych) kart przychodów pracowników, ewidencji wyposażenia, ewidencji zatrudnienia.
- Zmiany w funkcjonowaniu spółki z o.o.:
-umożliwienie podejmowania wszystkich uchwał przez wspólników na odległość, w trybie obiegowym,
-wprowadzenie zasad zwrotu przez wspólników zaliczek pobranych na poczet dywidendy w przypadku, gdy spółka osiągnie stratę albo nie osiągnie zysku w założonej wysokości.
» Skrócenie do 5 lat okresu obowiązkowego przechowywania zatwierdzonych sprawozdań finansowych.
Źródło: Gazeta Podatkowa nr 84 (1541) z dnia 18.10.2018