BDO – ELEKTRONICZNY REJESTR O PRODUKTACH I OPAKOWANIACH ORAZ O GOSPODARCE ODPADA
Kujawsko-Pomorska Izba Rzemiosła i Przedsiębiorczości w Bydgoszczy informuje, że od dnia 24 stycznia 2018 r. uruchomiony został przez Ministerstwo Środowiska, a prowadzony przez marszałków województw – elektroniczny rejestr BDO o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami. Od 1 stycznia 2020 r. przedmiotowy rejestr zostanie rozszerzony o dalsze moduły, które – wyłącznie w formie elektronicznej – umożliwią prowadzenie ewidencji odpadów i składanie sprawozdań z zakresu produktów i odpadów. Rejestr BDO jest publicznie dostępny na stronie internetowej: www.bdo.mos.gov.pl
Podstawowe akty prawne regulujące ten obowiązek:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach /tj. Dz. U. z 2019 r., poz. 701 z późn. zm./,
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 13 grudnia 2018 r. w sprawie wzorów formularza rejestrowego, formularza aktualizacyjnego i formularza o wykreślenie z rejestru prowadzonego w ramach Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami /Dz. U. z 2018 r., poz. 2528 z późn. zm./,
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 9 grudnia 2014 r. w sprawie katalogu odpadów /Dz. U. z 2014 r., poz. 1923/,
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 12 grudnia 2014 r. w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów /tj. Dz. U. z 2015 r., poz. 1431/,
- Ustawy wymienione w art. 50 ust. 1 Ustawy o odpadach.
Obowiązkiem wpisu do rejestru BDO objęte są podmioty, które:
- wytwarzają odpady i prowadzą ewidencję odpadów,
- wprowadzają na rynek krajowy produkty w opakowaniach, pojazdy, oleje, smary, opony, baterie, akumulatory, sprzęt elektryczny i elektroniczny,
- produkują, importują i wewnątrz wspólnotowo nabywają opakowania,
- gospodarują odpadami.
Rejestracji do Rejestru BDO zobowiązani są przedsiębiorcy, mający miejsce zamieszkania bądź siedzibę firmy w województwie kujawsko-pomorskim. Dokonują tego poprzez złożenie w terminie do dnia 31 grudnia 2019 r. formularz rejestrowy wraz z właściwymi załącznikami
i stosownymi oświadczeniami w formie papierowej lub elektronicznej do Departamentu Środowiska Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego, adres: ul. Targowa 13/15 87-100 Toruń.
W przypadku poprawnie złożonego wniosku podmiot zostanie wprowadzony do Rejestru-BDO. Zarejestrowane podmioty po otrzymaniu z UMWK-P stosownej informacji powinny aktywować swoje konto w Rejestrze. Informacje dotyczące Rejestru BDO Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego zamieszcza na stronie internetowej: https://bip.kujawsko-pomorskie.pl/rejestr-podmiotow-wprowadzajacych-produkty-produkty-w-opakowaniach-i-gospodarujacych-odpadami/
Przed złożeniem formularza rejestrowego należy wnikliwie przeanalizować Ustawę o odpadach, a zwłaszcza jej art. 50 i rozporządzenie zawierające katalog odpadów,a następnie, w oparciu o poczynione ustalenia, wypełnić formularz rejestrowy i wynikające z zaznaczonego w formularzu Działu /II-XIII/ załączniki.
Wpis do rejestru BDO podlega opłacie rejestracyjnej, która nie dotyczy wszystkich podmiotów. Wykaz grup podmiotów podlegających opłacie rejestracyjnej zawiera art. 57 Ustawy o odpadach.
Od stycznia 2020 r. na przedsiębiorców, którzy nie dokonają rejestracji w Rejestrze BDO nakładane będą wysokie kary finansowe, kary aresztu bądź grzywny.
Z informacji pozyskanych ze stron internetowych dotyczących Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami m. in.: www.bdo.mos.gov.pl/news wynika iż nie wszystkie podmioty, które działają na rynku gospodarki odpadami muszą znaleźć się w Rejestrze BDO. Ustawa o odpadach dopuszcza pewne wyjątki, które zwalniają z obowiązku rejestracji. I tak zdaniem specjalistów z Ministerstwa Środowiska obsługujących strony internetowe BDO /które należy dla własnego bezpieczeństwa należy zweryfikować we właściwym urzędzie marszałkowskim/ wynika, iż obowiązkowi rejestracji w BDO nie podlegają:
- podmioty nie mające obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów – zwolnienie to reguluje Rozporządzenie w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów,
- podmioty, które mają podpisane odpowiednio zredagowane umowy z profesjonalnymi firmami w zakresie serwisu, konserwacji, wymiany np. w zakresie oświetlenia, drukarek i kserokopiarek, wywozu gruzu i innych odpadów poremontowych,
- podmioty prowadzące działalność gospodarczą w wynajmowanych lokalach, jeżeli z zawartych umów jasno wynika, iż nastąpiło przeniesienie odpowiedzialności za wytwarzane odpady na wynajmującego lokal lub inny podmiot prowadzący działalność w danym lokalu.
Odpady powstające w części socjalnej dla pracowników są traktowane, jako odpady komunalne powstające w gospodarstwach domowych. Zatem zgodnie z przepisami Ustawy o odpadach, odpady takie nie podlegają ewidencji, a ich wytwórcy zwolnieni są z obowiązku uzyskania wpisu do Rejestru BDO, ale tylko w zakresie tych odpadów.