Cel ten jest realizowany przez szereg działań, w tym w szczególności przez:
reprezentowanie interesów środowiska rzemieślniczego wobec organów administracji publicznej,
udzielanie profesjonalnej pomocy rzemieślnikom i innym przedsiębiorcom zrzeszonym w Izbie,
reagowanie i współuczestniczenie w eliminacji barier rozwoju przedsiębiorczości poprzez zadbanie m.in. o polepszenie jakości otoczenia prawnego (tworzenie przyjaznego otoczenia legislacyjnego dla przedsiębiorców, upraszczania procedur, zmian przepisów prawa itp.),
nadzór nad organizacją i przebiegiem procesu przygotowania zawodowego w rzemiośle,
uczestniczenie w realizacji zadań z zakresu oświaty i wychowania w celu zapewnienia wykwalifikowanych kadr dla gospodarki, w tym prowadzenie szkół,
podnoszenie jakości świadczonych usług: doradczych, rozwojowych (szkoleniowych) i egzaminacyjnych,
dbałość o zachowanie i rozwijanie, doskonalenie partnerskich relacji na linii organizacje rzemiosła – przedsiębiorcy, a także usprawnienie komunikacji pomiędzy nimi,
współpracę z organizacjami działającymi na rzecz MŚP,
rozwój współpracy z partnerami zagranicznymi,
krzewienie idei i propagowanie koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu, tak by środowisko rzemieślnicze aktywnie otworzyło się na komunikację z otoczeniem,
ciągłe doskonalenie realizowanych zadań ustawicznie podnosząc standardy organizacyjne i techniczne,
promocję działalności gospodarczej i społeczno-zawodowej rzemiosła.
Zarządzający oraz pracownicy Izby realizują Politykę Jakości przez:
utrzymanie i doskonalenie skuteczności wewnętrznego systemu zarządzania jakością,
identyfikację i jak najlepsze spełnianie potrzeb i oczekiwań klientów oraz wszystkich stron zainteresowanych,
identyfikowanie i uwzględnianie w bieżącej działalności czynników wewnętrznych i zewnętrznych mających wpływ na cel funkcjonowania organizacji,
zarządzanie ryzykiem – zagrożeniami i szansami na wszystkich etapach realizacji procesów,
uwzględnianie i spełnianie mających zastosowanie wszelkich wymagań, wynikających z kontekstu funkcjonowania organizacji,
wykorzystanie instrumentów marketingowych w kształtowaniu pozytywnego wizerunku firmy,
pełne zaangażowanie kierownictwa i pracowników w realizację postawionych celów,
ciągłe doskonalenie jakości i organizacji świadczonych usług, a w szczególności dobór odpowiedniej kadry, programów i środków,
efektywną współpracę w ramach usług rozwojowych dla MŚP.