Wizyta Olgi Semeniuk Podsekretarz Stanu Ministerstwa Rozwoju
Wczoraj, tj. w dniu 20 lutego 2020 roku w Branżowej Szkole I Stopnia Rzemiosła i Przedsiębiorczości w Bydgoszczy Olga Semeniuk Podsekretarz Stanu Ministerstwa Rozwoju spotkała się z przedstawicielami kujawsko-pomorskiego rzemiosła. W spotkaniu uczestniczyli rzemieślnicy prowadzący działalność na terenie działania Izby, przedstawiciele KPIRiP w Bydgoszczy, zrzeszonych Cechów, Związku Rzemiosła Polskiego oraz dyrekcja branżowych szkół rzemieślniczych naszego województwa.
Kujawsko-pomorskie rzemiosło miało okazję przedstawić Minister swój potencjał, sposób realizacji zadań rzemiosła jego organizacji zwłaszcza w obszarze szkolenia zawodowego, przedstawić lokalną sieć współpracy, a także zgłosić istotne problemy, z którymi borykają się rzemieślnicy. W szczególności zwrócono uwagę na:
• Problem ilości oraz tempa zmian zarówno w zakresie prawa podatkowego, jak i oświaty czy prawa gospodarczego. Polski system prawny cechuje chroniczna niestabilność hamująca rozwój, szczególnie małych i mikro przedsiębiorstw.
• Nieczytelne, niezrozumiałe i niejednoznaczne zmiany w przepisach przez co regulacje, już wcześniej nieczytelne, stają się przedmiotem licznych, często sprzecznych ze sobą interpretacji prawnych.
• Znaczące ograniczenie nakładów na inwestycje w ostatnich latach dla mikro przedsiębiorstw. Zaproponowano wprowadzenie dla MŚP podatkowych ulg inwestycyjnych, które dla mniejszych przedsiębiorstw oparte byłyby nie na kryterium innowacyjności i konkurencyjności, a np. na liczbie utworzonych miejsc pracy, przy spełnieniu warunku utrzymania ekonomicznej efektywności przedsięwzięcia.
• Umożliwienie przekształcenia prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych również na cele gospodarcze w prawo własności tych gruntów.
• Rozszerzenie w ustawie z dnia 07.07.1994 r. prawo budowlane, uprawnień budowlanych dla mistrzów rzemieślniczych i techników do prac w obiektach o kubaturze co najmniej 5000 m3. Podniesienie tego progu umożliwiłoby technikom i mistrzom kierowanie robotami budowlanymi w większych obiektach, m.in. w takich specjalnościach jak: konstrukcyjno-budowlana, architektoniczna, inżynieria drogowa, kolejowa, hydrotechniczna, instalacyjna w zakresie telekomunikacji, instalacji sanitarnych i elektrycznych.
• Proces kształcenia zawodowego w rzemiośle jest długotrwały i wymaga od rzemieślnika sporych nakładów, które są rekompensowane zaledwie w niewielkiej części. Kształcenie rzemiosła powinno być finansowane na tym samym poziomie co warsztaty szkolne. Dlatego należałaby każdego rzemieślnika posiadającego kwalifikacje do kształcenia młodocianych potraktować jak nauczyciela warsztatów szkolnych, który kształci w zawodzie.
• Każdy rzemieślnik jest przedsiębiorcą, jednak nie każdy przedsiębiorca jest rzemieślnikiem. Natomiast nie każdy przedsiębiorca nawet wykonujący zawód rzemieślniczy jest rzemieślnikiem w świetle ustawy o rzemiośle. Dla potrzeb kształcenia zawodowego znaczenie powinno mieć czy zawód, w którym kształci się młodociany jest zawodem rzemieślniczym czy nie. Zapisy ustaw o systemie oświaty oraz ustawy prawo oświatowe uniemożliwiają zakończenie nauki zawodu egzaminem czeladniczym (poprzez odmowę wypłaty kosztów kształcenia młodocianych). To nie fakt czy przedsiębiorca jest rzemieślnikiem czy nie, ale zawód w którym szkolony jest młodociany powinien decydować o przyznaniu dofinansowania.
• Niezbędność wprowadzenia zasad prawnych określających wymóg posiadania kwalifikacji zawodowych w niektórych zawodach odpowiadających danemu rodzajowi rzemiosła, co oczywiście można byłoby odnieść także do innych zawodów.
• Proces kształcenia zawodowego jest elementem systemu oświatowego. Dlatego ważnym byłoby pojawienie się w odpowiednich ustawach zapisu, że egzaminy sprawdzające czeladnicze i mistrzowskie są nierozerwalnym elementem procesu kształcenia zawodowego.
• Prawne upoważnienie organizacji rzemiosła, jako instytucji rynku pracy do wykonywania zadań związanych z refundacją wynagrodzeń młodocianych pracowników.
Minister przedstawiła założenia powołania w Ministerstwie Rozwoju wydziału Rzemiosła i Kwalifikacji Zawodowych, tak aby kompleksowo zająć się różnego rodzaju obszarami problematycznymi i poszukiwaniem rozwiązań problemów związanych z funkcjonowaniem rzemieślników. Powstać ma także Polski Inkubator Rzemiosła – projekt, który będzie polegał na dofinansowaniu rzemieślników w dwóch obszarach. Pierwszy związany z zakupem maszyn, doradztwem prawniczym i podatkowym i drugi związany z dofinansowaniem młodocianych pracowników. W maju br. ma powstać raport, na podstawie którego Ministerstwo przygotuje pakiet rozwiązań systemowych, polegających na kompleksowej nowelizacji ustawy o rzemiośle.
Po spotkaniu Minister Olga Semeniuk miała okazję zwiedzić pracownie nauki przedmiotów zawodowych oraz ogólnokształcących Branżowej Szkoły I Stopnia Rzemiosła i Przedsiębiorczości w Bydgoszczy i porozmawiać z uczącą się w nich młodzieżą.