Zmiany w kasach fiskalnych od października 2018 r.
Do Sejmu został przekazany, przyjęty przez rząd, projekt ustawy o zmianie ustawy o VAT oraz ustawy – Prawo o miarach. Wprowadza on rozwiązania pozwalające na stosowanie do ewidencji sprzedaży i kwot podatku należnego ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych kas rejestrujących przesyłających dane do centralnego systemu teleinformatycznego, tzw. kas on-line, prowadzonego przez Szefa KAS, zwanego Centralnym Repozytorium Kas.
Kasy on-line będą miały wbudowaną funkcjonalność, która umożliwi zautomatyzowany i bezpośredni przesył danych z kasy rejestrującej do Centralnego Repozytorium Kas. Przesyłane będą informacje o każdej transakcji zaewidencjonowanej na kasie rejestrującej, ze szczegółami pozwalającymi na ustalenie wysokości podstawy opodatkowania i kwot podatku należnego, stawki podatku, rodzaju towaru/usługi, a także czasu i miejsca instalacji kasy. Przesyłanie danych z kas on-line będzie odbywało się w sposób ciągły i zautomatyzowany.
Jednocześnie zostanie dopuszczona możliwość stosowania do prowadzenia ewidencji sprzedaży kas rejestrujących dotychczas używanych przez podatników, tj. kas z elektronicznym i papierowym zapisem kopii.
Po wejściu w życie projektowanej ustawy podatnicy nadal będą mogli nabywać do prowadzenia ewidencji kasy rejestrujące starego typu (kasy z papierowym zapisem kopii do 31 grudnia 2018 r., natomiast kasy z elektronicznym zapisem kopii do 31 grudnia 2022 r.).
Przy czym kasy rejestrujące z elektronicznym i papierowym zapisem kopii będą stopniowo wycofywane z rynku, jako rozwiązania, które nie spełniają wymogów nowego systemu kas. Wycofywanie to będzie odbywało się w sposób ewolucyjny, zróżnicowany w zależności od rodzaju kasy. Kasy z papierowym zapisem kopii nie będą mogły mieć wymienianej pamięci fiskalnej.
Należy podkreślić, że projekt ustawy o zmianie ustawy o VAT oraz ustawy – Prawo o miarach nie przewiduje obowiązku wymiany kas rejestrujących na kasy on-line, poza wyjątkami dotyczącymi określonych branż.
Proponuje się także wprowadzenie nowego rozwiązania pozwalającego na stosowanie przez podatników do prowadzenia ewidencji sprzedaży kas rejestrujących używanych na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub umów o podobnym charakterze. Kasy te na dzień ich nabycia (dokonania zakupu) przez wynajmującego (wydzierżawiającego, leasingodawcę itp.) będą musiały posiadać ważne potwierdzenie Prezesa Głównego Urzędu Miar. Wynajmowaniu będą mogły podlegać tylko kasy on-line (wynajmem nie będą objęte kasy z elektronicznym oraz papierowym zapisem kopii).
Ustawa ma wejść w życie z dniem 1 października 2018 r.
Źródło:
Gazeta Podatkowa nr 48 (1505) z dnia 14.06.2018
dział: Strona tytułowa
Autor: Aleksandra Węgielska