Publikacje związane z przygotowaniem zawodowym w rzemiośle
Kujawsko-Pomorska Izba Rzemiosła i Przedsiębiorczości w Bydgoszczy zaprasza do zapoznania się z następującymi materiałami dotyczącymi problematyki rzemiosła powstałymi z inicjatywy Związku Rzemiosła Polskiego ze środków pochodzących z funduszy Rady Dialogu Społecznego:
- Raport PARP pt. „Kształcenie zawodowe w rzemiośle” – https://www.parp.gov.pl/component/publications/publication/ksztalcenie-zawodowe-w-rzemiosle
Ksztacenie-w-rzemiole_ostat.docx
- Animacja oraz jej skrócona wersja w postaci spotu, promujące dialog społeczny, oraz jego rolę w rozwijaniu i upowszechnianiu kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, możliwość wpisów do CEiDG – „Kwalifikacje w rzemiośle, dialog społeczny, CEiDG” :https://drive.google.com/file/d/1A3ycxMXNmkAaaGkSLVv4sIVIvGQK7zCO/view?usp=sharinghttps://drive.google.com/file/d/1BhkAeDEo2kzqtKpXRCIgHgTRtH-4W-FA/view?usp=sharing
- Publikacja pt. „Kształcenie zawodowe i kwalifikacje w rzemiośle w kontekście zmieniających się potrzeb gospodarki i rynku pracy”
Opracowanie odnosi się do problematyki społecznej i kulturowej w obszarach zagadnień:
-znaczenie dialogu społecznego w rzemiośle i jego praktyczne aspekty,
-teraźniejszość i przyszłość – wyzwania i problemy oświaty zawodowej,
-cele rzemieślniczej nauki zawodu,
-rzemieślnicza nauka zawodu – aktualne uwarunkowania prawne oraz tradycje rzemieślniczego kształcenia zawodowego na tle przemian historycznych.
Publikacja zaadresowana jest do pracodawców oraz młodych osób i ich rodziców, podkreślając istotne znaczenie wyboru ścieżki kształcenia zawodowego i wykorzystania osobistego talentu. W sposób panoramiczny zaprezentowane jest szkolnictwo zawodowe ze szczególnym wskazaniem na naukę w rzemiośle oraz korzyści ze zdobywania konkretnego zawodu i konieczności otwartości na zmiany i innowacje. Podkreślona jest istota szkolnictwa zawodowego oraz jego wkład w rozwój gospodarczy w ujęciu mikro i makro (lokalne społeczności oraz ogół społeczeństwa polskiego). Wskazuje czym jest dialog społeczny, jego wielopłaszczyznowość oraz szanse na osiągnięcie wspólnych celów przez różnych interesariuszy, podkreślając przy tym, że kształcenie dualne w przypadku rzemiosła jest specyficzną formą takiego dialogu.
Podjęte są także wątki historyczne dla pokazania, że szkolnictwo zawodowe to sukces rzemiosła i jego zasługi, niemal tysiącletnie doświadczenie i umiejętność dostosowywania się do zmian.
- Informator pt. „Zwiększanie efektywności przygotowania zawodowego w rzemiośle w procesie nadzoru sprawowanego przez organizacje rzemiosła” – zawierający ZASADY I TRYB SPRAWOWANIA przez izby rzemieślnicze i cechy nadzoru nad przebiegiem przygotowania zawodowego w rzemiośle pracowników młodocianych oraz udzielania pomocy merytorycznej i organizacyjnej rzemieślnikom szkolącym młodocianych
Opracowanie przygotowano z myślą o pracownikach organizacji rzemiosła zajmujących się zadaniami związanymi z nadzorem nad przebiegiem przygotowania zawodowego w rzemiośle. Zawiera zbiór podstawowych informacji prawnych i organizacyjnych, związanych z procesem szkolenia uczniów młodocianych pracowników u pracodawców rzemieślników oraz kilka stosowanych w tym zakresie wzorów dokumentów; „Oświadczenie o niekaralności”, „Wzór umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego wraz z załącznikami”, „Ustalenia w związku z art. 120a ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 910 ze zm.), „Klauzula informacyjna dotycząca danych osobowych”, „Oświadczenia przedsiębiorcy”, „Oświadczenia kandydata do branżowej szkoły I stopnia”, „Wykaz zawodów, w których może być prowadzona nauka zawodu w rzemiośle”, „Wzór przykładowego dzienniczka praktycznej nauki zawodu”. Należy zaznaczyć, że nie wszystkie te wzory druków należy stosować, bowiem niektóre z nich są efektem praktyki stosowanej przez niektóre cechy, ale nie wynikają wprost z regulacji prawnych, co zostało zaznaczone w tekście opracowania.
Format oraz sposób zamieszczenia tekstów na poszczególnych stronach opracowania jest zamierzony, bowiem są kwestie, które wymagają uwzględnienia lokalnych oraz regionalnych rozwiązań i informacje na temat takich ustaleń można zamieścić w odpowiednim rozdziale. Przy korzystaniu z opracowania warto zwracać uwagę na przytoczone akty prawne i potwierdzać ich aktualność korzystając z publicznego Internetowego Systemu Aktów Prawnych http://isap.sejm.gov.pl/
A4 zwiększenie efektywności rzemiosł-2020
Wymienione opracowania (poza raportem PARP, powstały z inicjatywy ZRP) środki na wytworzenie tych materiałów pochodzą z funduszy Rady Dialogu Społecznego.